När man säger Yamaha tänker nog de flesta på snabba motorcyklar, men de tillverkar även snöslungor. Yamaha är ett märke som förknippas med hög kvalitet och framstående produkter oavsett om det gäller pianon eller båtmotorer, och de gör inte sämre ifrån sig när det kommer till metoder för att få bort snö. Yamahas snöslungor anses som en av marknadens bästa, hållbaraste och mest kraftfulla. Det här är dock inte maskiner för villaägaren som behöver hålla gången fram till brevlådan snöfri. Yamahas snöslungor är bastanta, rejäla banddrivna maskiner med mycket hög kapacitet. Priserna börjar på runt trettiotusen och går upp till närmare femtiotusen kronor. Men har man behov av en hållbar premiummaskin som klarar stora snömängder och besvärliga förhållanden verkar den allmänna åsikten vara att det här är väl spenderade pengar.
Yamahas modeller
Samtliga av Yamahas snöslungor är bensindrivna tvåstegsslungor utrustade med en kraftfull men tyst Yamaha fyrtaktsmotor med elstart som gör att man bara behöver vrida på nyckeln för att få igång motorn. Hydrostatisk transmission gör slungorna enkla att köra. Snöskruven har tandade skär som enkelt röjer undan vilken besvärlig snö som helst. De tar sig fram på slitstarka gummidrivband som ger bra fäste på alla underlag. Riktningen på utkastet regleras elektriskt från handtaget, och kan vridas 230 grader. Listan på finesser är lång, förutom allt detta så har Yamahas maskiner dessutom arbetsbelysning vid handtaget, gasassisterad tippfunktion, automatiskt avstängningssystem, och mycket annat. En kul detalj är att medan de flesta andra tillverkare av snöslungor håller fast vid en nästan uniform färgskala av rött och svart, så är Yamahas slungor tjusigt blå. Det syns att man röjer snö med en Yamaha.
Det som skiljer Yamahamodellerna åt är främst kapaciteten. YT660 modellen har en arbetsbredd på 61,5 cm, en motor på 5,5 hk som klarar av att röja undan 35 ton snö per timme, och den kastar snön 14-15 meter. Priset ligger på runt trettiotusen kronor. YT1070 har en arbetsbredd på 71,5 cm, en 10 hk motor, röjer 60 ton i timmen, och kastar 17 meter. Priset där hamnar på runt fyrtiotusen. Yamahas flaggskepp YS1070Y har dessutom bland annat snöskruv med elektromagnetisk koppling samt ett ljudisolerat motorrum som gör den extra tyst, och för den högklassiga modellen får man lägga på några tusenlappar till.
Trogna användare
Ägare av Yamahas snöslungor tycks vara en mycket nöjd och trogen skara. Många av dem skryter med att ha haft samma maskin i 25-30 år, och att man som enda underhållsåtgärd bara har behövt fylla på bensin och byta tändstift. Det finns till och med en inofficiell fan club (Yamaha Snowblower Fan Club), med tillhörande nätforum där inbitna snöslungefantaster diskuterar allt från luftfilter till modifikationer. Det kostar en del att bli med en Yamaha snöslunga, men det verkar som om ägarna anser det vara minst lika mycket ett intresse och en livsstil som ett sätt att få parkeringen snöfri.